Binnen It Twalûk is er voor leerlingen in profiel 3 en 4 de mogelijkheid om branche-erkende cursussen te volgen waarbij aan het eind van de cursus gecertificeerd wordt.
Met de branchegerichte cursussen van Scholing Voor Arbeid wordt op It Twalûk (bij SVA 1) en op de externe stage (bij SVA 2) door de leerling gewerkt aan de ontwikkeling van zowel de algemene werknemersvaardigheden als de specifieke vakkennis en vaardigheden.
- SVA werken in de Schoonmaak traditioneel en microvezel (IBI)
- SVA werken in de keuken
- SVA werken in de supermarkt
- SVA werken in het groen, kettingzaag en bosmaaier.
Daarnaast is er ook een mogelijkheid om via externe aanbieders certificaten te halen (VCA, Heftruck). Ook kunnen leerlingen het theorie-examen bromfiets afleggen.
De VSO-leerlingen die onderwijs volgen in de uitstroomprofielen Dagbesteding en Arbeid hebben het recht om hun schoolloopbaan af te ronden met een schooldiploma.
Stage
Doelen stage:
• In het VSO bereiden de leerlingen zich voor op hun plek in de maatschappij. De leerlingen worden getraind in werknemers- en sociale vaardigheden. Vaardigheden die ze nodig hebben in hun naschoolse periode op het gebied van werken, wonen en vrije tijd, zodat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren.
• Door middel van stages komen de leerlingen in contact met de ons omringende samenleving, net als hun leeftijdsgenoten in het regulier vervolgonderwijs. Het sociale aspect is hierbij van groot belang: omgangsvormen, het maken en nakomen van afspraken, samenwerken, een gesprekje voeren, samen pauzeren, omgaan met opdrachten enz.
Onderliggende doelstelling van alle stages, zowel intern als extern, is: praktisch leren in betekenisvolle situaties.
• Stages bieden realistische, levensechte leer- en werkomgevingen. De leerling ontwikkelt vaardigheden, kennis en houdingsaspecten aan de hand van stageopdrachten, toegespitst op beroepstaken of op de taken die op de werkplek worden uitgevoerd.
VSO fase 1 Leeftijd 12-14 jaar
De leerlingen oriënteren zich binnen de interne stage. Doel is om leerlingen voor te bereiden op het zelfstandig kunnen uitvoeren van een taak.
VSO fase 2 Leeftijd 14-16 jaar
De interne stage wordt uitgebreid en er wordt meer zelfstandigheid van de leerling verwacht. Doel: langdurig een taak uitvoeren zonder de directe begeleiding van de leerkracht.
Ook wordt er gestart met de BES-stages (Begeleid Externe Stage).
Een groepje leerlingen gaat onder begeleiding vanuit school een dagdeel aan de slag in een reële werkomgeving. Dit is geen toekomstige werkplek; de stage is bedoeld om werkervaring op te doen. Wel zoeken wij hiervoor stageplekken binnen de sectoren:
– Techniek
– Zorg en welzijn
– Economie
– Land- en tuinbouw
VSO fase 3 Leeftijd 16-17 jaar
De leerlingen gaan één dagdeel per week op sociale stage bij een bedrijf, op een school of in een gezin. De begeleiding is aanvankelijk intensief, maar na verloop van tijd is er sprake van zo groot mogelijke zelfstandigheid. Wel werkt de stagiaire altijd samen met de stageverlener.
VSO fase 3 Uitstroomstage Leeftijd 17-18 jaar
In deze fase gaan de leerlingen beginnen aan een stagetraject dat naar werk/arbeid leidt. De stageplaatsen zijn dan ook toekomstige werkplekken in de sociale werkvoorziening, dagbesteding of vrije bedrijf. De uitstroom is afhankelijk van het niveau van de leerling. Dit wordt van tevoren vastgelegd door de leerkracht, orthopedagoge en IB.